Батькам майбутніх першокласників
Батькам майбутніх першокласників
Чи хоче дитина йти до школи?
Насамперед дізнайтеся, чи хоче ваша дитина йти до школи. Зверніться до неї зі словами: «Якби хтось став за тебе говорити, чи ти погодилася б з цими словами?»
1. Коли я піду до школи, у мене з'явиться багато нових друзів.
2. Мені цікаво, які в нас будуть уроки.
3. Думаю, що буду запрошувати на свій день народження увесь клас.
4. Мені хотілося б, щоб урок тривав довше, ніж перерва.
5. Цікаво, що в школі пропонують на сніданок?
6. Коли я піду до школи, то буду гарно вчитися.
7. Найкраще в шкільному житті — це канікули.
8. Мені здається, у школі більше цікавого, ніж у дитячому садку.
9. Мені хочеться в школу, тому що діти з мого будинку вже навчаються.
10. Якби мені дозволили, я б пішла учитися торік.
Усього позитивних відповідей ...
Обведіть номери висловлювань, із якими ваш малюк погодиться, а потім порахуйте кількість позитивних відповідей.
Сума 1—3 бали — ваша дитина вважає, що непогано живе і без школи. У цьому випадку вам слід замислитися надпричинами такої думки.
Сума 4—8 балів — так, у школу хочеться, але в основному вона мріє поки що про нові ігри і друзів.
Сума 9—10 балів — вам не варто тривожитися. Добре, якщо ваша дитина збереже таке ставлення до школи на найближчі десять-одинадцять років.
ТЕСТ НА ВИЗНАЧЕННЯ СФОРМОВАНОСТІ «ВНУТРІШНЬОЇ ПОЗИЦІЇ ШКОЛЯРА»
Задаємо дитині наведені нижче питання і записуємо отримані відповіді.
- Ти хочеш піти до школи?
- Ти хочеш ще на рік залишитися в дитячому садочку ?
- Що тобі найбільше подобається в дитячому садочку ?
- Ти любиш, коли тобі читають книжки?
- Ти сам просиш, щоб тобі почитали книжку?
- Які книжки в тебе є найулюбленішими?
- Чому ти хочеш піти до школи?
- Чи намагаєшся ти залишити роботу, коли у тебе не виходить?
- Тобі подобається шкільна форма і шкільне приладдя?
10. Якщо тобі вдома дозволять ходити в шкільній формі та користуватися шкільним приладдям, а в школу дозволять не ходити, то це тебе влаштує? Чому?
11. Якщо ми з тобою будемо грати в школу, то ким ти захочеш бути — учнем або вчителем?
12. Під час гри в школу що буде довшим — урок чи перерва?
Оцінювання результатів
Враховуються відповіді на питання №№ 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11, 12.
Якщо «внутрішня позиція школяра» є сформованою, то відповіді на питання будуть такими:
№ 1 - Хочу йти до школи.
№ 2 - Не хочу залишитися ще на рік у дитячому садочку
№ 3 - Ті заняття, на яких учили (букви, цифри тощо).
№ 4 - Люблю, коли мені читають книги.
№ 5 - Сам прошу, щоб мені почитали.
№ 10 - Ні, не влаштує, хочу йти до школи.
№ 11 - Хочу бути учнем.
№12 -Нехай буде довшим урок.
ВИЗНАЧАЄМО ПРОВІДНУ РУКУ
Правша чи лівша? Точніше, праворукою чи ліворукою є ваша дитина? Чи це важливо? Безумовно. Тому, що ліворукі діти вимагають іншого підходу. У таких малюків відзначають гарну зорову пам'ять, здібність до музики, малювання, конструювання. За, партою таку дитину краще посадити зліва. Під час письмових робіт світло повинно падати справа.
Проводимо декілька простих вправ і визначаємо, хто перед нами.
1. Поза Наполеона: просимо дитину схрестити руки на грудях та звертаємо увагу на те, яка рука знаходиться зверху — ліва чи права.
2. Малюємо два однакових квадратики та просимо дитину заштрихувати їх: одні — правою рукою, інші — лівою.
3. Ставимо перед малюком дві коробочки: одну — порожню, іншу — із ґудзиками або сірниками, і просимо перекласти дрібні деталі з повної коробочки до порожньої. Якою рукою скористалася дитина?
4. Беремо маленький м'ячик і кидаємо його дитині. Якою рукою вона його спіймала?
5. Пропонуємо малюкові поплескати у долоні та звертаємо увагу на те, яка рука знаходиться зверху.
6.Схрещуємо пальці рук та, показуємо дитині, як це робити. Нехай зробить так само. Наше завдання — помітити, палець якої руки знаходиться зверху;
7.Малюємо два кружечки однакового діаметра (приблизно 3 см). Даємо дитині простий олівець у праву руку та просимо поставити якомога більше крапок в одному із кружечків із закритими очима.
Те ж саме нехай дитина зробить лівою рукою. В якому із кружечків виявилося більше точних влучень?
А тепер підраховуємо, в якій кількості проб провідною була права рука. А ліва? Якщо ми отримали рівний результат, — у дитини гармонійно працюють обидві півкулі головного мозку.
№ | Проба | Рука |
1 | Поза Наполеона | |
2 | «Квадратики» | |
3 | Коробочки | |
4 | М’ячик | |
5 | Плескаємо у долоні | |
6 | Схрещені пальці | |
7 | «Кружечки» |
А тепер тест для вас, дорогі батьки.
Чи готовий я бути батьком першокласника?
Опрацьовуючи його результати, скористайтеся таблицею. Для цього закресліть номери тих запитань, на які ви відповіли позитивно, а потім порахуйте кількість закреслених номерів у кожному стовпчику окремо. Отриману суму запишіть у нижню порожню клітинку кожного стовпчика. У графі «Усього» поставте загальну кількість закреслених цифр.
Отже, вибирайте близький варіант відповіді:
1. Мені здається, що моя дитина вчитиметься гірше за інших.
2. Я побоююся, що моя дитина часто кривдитиме інших дітей.
3. На мій погляд, чотири уроки — непосильне навантаження для маленької дитини.
4. Важко бути впевненим у тому, що вчителі молодших класів добре розуміють дітей.
5. Дитина може добре вчитися тільки в тому випадку, якщо вчителька — її власна мама.
6. Важко уявити, що першокласник може швидко навчитися писати, рахувати і читати.
7. Мені здається, що діти в цьому віці ще не здатні дружити.
8. Боюся навіть думати про те, що дитина буде обходитися без денного сну.
9. Моя дитина губиться, коли до неї звертається незнайома доросла людина.
10. Моя дитина не ходить до дитячого садка і ніколи не розлучається з матір'ю.
11. Початкова школа, по-моєму, мало спроможна чого-небудь навчити дитину.
12. Я побоююся, що однокласники дражнитимуть мою дитину.
13. Мій малюк, по-моєму, значно слабкіший за своїх ровесників.
14. Боюся, що вчителька не має можливості оцінити успіхи кожної дитини.
15. Моя дитина часто говорить: «Мамо, ми підемо в школу разом?»
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
Усього
Що означають отримані цифри?
Якщо сума позитивних відповідей 4 або менше балів: у вас є всі підстави з оптимізмом зустріти перше вересня — ви самі готові визнати нову соціальну роль вашої дитини.
Якщо сума позитивних відповідей 5— 10 балів: вам бажано краще підготуватися до можливих труднощів.
Якщо сума позитивних відповідей 10 і більше балів: подумайте над своїми відповідями ще раз, можливо, вам варто порадитися з психологом.
Що ж означають суми в стовпчиках таблиці?
Насамперед звертайте увагу на ті значення, де сума 2—3 бали.
1-й стовпчик — очевидно, необхідно зайнятися іграми і завданнями, що розвивають увагу, пам'ять, мислення, дрібну моторику рук.
2-й стовпчик —зверніть увагу на те, чи вміє ваша дитина взаємодіяти з ровесниками.
3-й стовпчик — можна припустити деякі складності, пов'язані зі здоров'ям вашої дитини, але є ще час зайнятися загартувальними і зміцнювальними вправами.
4-й стовпчик — не виключена можливість того, що в дитини виникнуть труднощі в порозумінні з учителем.
5-й стовпчик — ваша дитина недостатньо самостійна, мабуть, вона занадто прив'язана до матері.
Подумайте, можливо, варто відкласти школу на рік?
Може, корисно буде пограти в школу влітку? Міркуйте, аналізуйте, радьтеся.
Успіхів вам!